Den moderna julen

När jag var riktigt liten så älskade jag julen. Det var årets höjdpunkt och den slog alla födelsedagar med hästlängder.
Jag kunde längta efter att få plocka fram julpyntet med familjen eller efter den att den första snön skulle falla redan i september.
Men efter att min morfar dog år 2000 så började jag bara tycka att julen var något jobbigt och jag började omedvetet att bara se alla nackdelar med att fira jul.
Jag vet inte om det berodde på att jag förlorat en kär familjemedlem eller just för att jag började bli äldre och inse att julen inte bara är vacker och mysig.
Under jultider så passar verkligen ordspråket "bränna pengar" in. Det är sådan julklapps hysteri överallt, och det är en av de saker som jag inte tycker om med julen.
Missförstå mig rätt, jag har inget emot att köpa julklappar till dom jag älskar, det tycker jag faktiskt om. Men nu för tiden så förväntas man köpa julklappar till alla som vistas i en närhet.
Det är liksom inte längre bara till dina nära och kära just för att visa lite uppskattning, utan nu förväntas du till och med köpa presenter till personer du sällan eller aldrig träffar bara "för att" eller för att dom/den personen kanske köper en till dig. Och ju fler och dyrare klapparna är desto bättre.
För mig känns det som att innebörden med att köpa julklappar har försvunnit eller helt enkelt har glömts bort någonstans under vägen. Det har liksom mer och mer blivit ett tvång än något som man väljer att göra just för att du själv vill visa uppskattning eller bara göra någon glad.
Begreppen "julrusch" och "julklapps-hysteri" passar verkligen in i dagsläget.
Likaså tycker jag att det känns överdrivet och sjukt med huruvida vi ska "modernisera"  julen eller inte.
T.ex. Nu ska man helst inte ha en grön gran längre. Istället ska den vara rosa, svart eller lila. Och pyntet i den förväntas inte heller vara dom gammla hederliga röda julkolorna och det silvriga glittret.
Nej, i år ska det vara dinosaurier, ballerina skor, väskor eller varför inte ett fiskrens (i trä!) som hänger i granen.
Den röda elktriska ljusstaken som tycks finnas i nästan varje köksfönster, ska inte heller se ut som den brukar.
I år ska den vara rosa, svart, grön eller lila.
Saker och ting utvecklas och moderniseras och vi lever faktiskt på 2000 - talet, men vart går gränsen?!
Julen är en högtid och en tradition. Dessutom verkar ingen ha stört sig tidigare på att den sett likadan ut i årtionden, utan mer om att det varit lite av en tjusning med julen att den är likdan
år efter år. För mig är julen en tradition och en högtid som är tillför barnen och för att fira med våra nära och kära. Inget tvång, ingen stress utan en tid då man få chansen att verkligen varva ner och umgås med dom man tycker om. Något som värmer och lyser upp när det egentligen är kallt och mörkt.
Så enligt mig så förstörs julen lite i taget för varje år som går för den blir mer och mer hektisk och ett måste.
Vilket den inte var från början, vad jag har fattat det som.
När jag var riktigt liten så älskade jag julen. Det var årets höjdpunkt och den slog alla födelsedagar med hästlängder.
Jag kunde längta efter att få plocka fram julpyntet med familjen eller efter den att den första snön skulle falla redan i september.
Men efter att min morfar dog år 2000 så började jag bara tycka att julen var något jobbigt och jag började omedvetet att bara se alla nackdelar med att fira jul.
Jag vet inte om det berodde på att jag förlorat en kär familjemedlem eller just för att jag började bli äldre och inse att julen inte bara är vacker och mysig.
Under jultider så passar verkligen ordspråket "bränna pengar" in. Det är sådan julklapps hysteri överallt, och det är en av de saker som jag inte tycker om med julen.
Missförstå mig rätt, jag har inget emot att köpa julklappar till dom jag älskar, det tycker jag faktiskt om. Men nu för tiden så förväntas man köpa julklappar till alla som vistas i en närhet.
Det är liksom inte längre bara till dina nära och kära just för att visa lite uppskattning, utan nu förväntas du till och med köpa presenter till personer du sällan eller aldrig träffar bara "för att" eller för att dom/den personen kanske köper en till dig. Och ju fler och dyrare klapparna är desto bättre.
För mig känns det som att innebörden med att köpa julklappar har försvunnit eller helt enkelt har glömts bort någonstans under vägen. Det har liksom mer och mer blivit ett tvång än något som man väljer att göra just för att du själv vill visa uppskattning eller bara göra någon glad.
Begreppen "julrusch" och "julklapps-hysteri" passar verkligen in i dagsläget.
Likaså tycker jag att det känns överdrivet och sjukt med huruvida vi ska "modernisera"  julen eller inte.
T.ex. Nu ska man helst inte ha en grön gran längre. Istället ska den vara rosa, svart eller lila. Och pyntet i den förväntas inte heller vara dom gammla hederliga röda julkolorna och det silvriga glittret.
Nej, i år ska det vara dinosaurier, ballerina skor, väskor eller varför inte ett fiskrens (i trä!) som hänger i granen.
Den röda elktriska ljusstaken som tycks finnas i nästan varje köksfönster, ska inte heller se ut som den brukar.
I år ska den vara rosa, svart, grön eller lila.
Saker och ting utvecklas och moderniseras och vi lever faktiskt på 2000 - talet, men vart går gränsen?!
Julen är en högtid och en tradition. Dessutom verkar ingen ha stört sig tidigare på att den sett likadan ut i årtionden, utan mer om att det varit lite av en tjusning med julen att den är likdan
år efter år. För mig är julen en tradition och en högtid som är tillför barnen och för att fira med våra nära och kära. Inget tvång, ingen stress utan en tid då man få chansen att verkligen varva ner och umgås med dom man tycker om. Något som värmer och lyser upp när det egentligen är kallt och mörkt.
Så enligt mig så förstörs julen lite i taget för varje år som går för den blir mer och mer hektisk och ett måste.
Vilket den inte var från början, vad jag har fattat det som.

Kommentarer
Postat av: Denise Arrman

SV; Jag använder FACE's läppstift Strawberry, alltså egentligen funkar säkert vilket rosa som helst, det här är verkligen knallknall rosa egentligen, så slänger jag på foundation under och concealer efter så blir det ljusrosa! :) Hoppas du hittar något, kram!

2011-12-19 @ 16:55:43
URL: http://arrman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0